Usaha+Tawakkal = Kejayaan

*p/s: today's entry will be in malay+english
*p/s: kalo rasa nak ikot it's an honour, kalo xnak pun xpa =)
*p/s:kalo ada salah, i'm sorry =(

entry aku ari ni laen ckit..hahaha..maybe sebab esk nak test..the 1st test for this semester(Power System 1)..so ari ni aku nak share ckit macam mana cara aku belajar..

ok, aku ni bukan la best student(memang xpenah dapat pun..hahaha) nak share2 macam mana nak belajar..tapi xsalah kalo nak share kan??setiap orang ada cara sendiri macam mana diorang belajar..so do i..

penah dengar tak ayat ni

"dalam dunia ni takda orang yg pandai dan orang yg bodoh, cuma ada yg rajin dan malas"

aku telupa sapa yg cakap, tapi salah seorang pakar motivasi la..bukan aku reka2..kalo kita renungkan balik, it's true apa yg pakar motivasi tuh cakap..kenapa aku cakap btol??sebab aku penah mengalaminya..

aku ingat lagi tyme aku sekolah rendah..aku memang malas..pemalas sangat..xpenah rasa nak berusaha..sampai la UPSR pun sama..aku masih macam tuh..maen2..langsung xhiraukan pasal pelajaran.tapi mungkin aku ni bernasib baek..aku dapat seorang mak yg selalu berdoa kat aku..finally aku dapat 5A for UPSR(thanks to my mother)...



kerana keputusan aku yg agak baik tu, aku diterima masuk ke sekolah yg agak bagus di perlis (Smkd). tapi aku xpenah berubah..masih macam kat sekolah rendah..xbelajar, maen2...sampai la nak trial PMR..aku xbelajar langsung..and bila result kuar aku just dapat 2A..tapi aku wat xkisah ja..masih lagi xbelajar..Bila PMR aku dapat 8A (once again thanks to my mother yg slalu doakan aku)..

kerana kelulusan aku tuh aku dapat tawaran masuk sekolah asrama seri puteri, tapi aku tolak..sebab aku xyakin bley 'hidup' kat sana..so i continued at smkd..perkara yg sama masih belaku,aku masih lagi xbelajar dan main2..

so bila tibanya SPM, maybe tuhan nak tunjuk kat aku, result aku agak mengecewakan..tyme tuh, aku rasa down gila..b'coz my twin got 9A's..tyme tuh la aku rasa ruginya tak belajar dulu..tapi nasik dah jadi bubur..aku menangis tgk result aku tuh..and menyesal btol!

bila nak tunggu tawaran sambung belajar, aku memang takut..takut xdapat pegi mana2..sedangkan my twin got an offered from MARA to continued her study dalam bidang perubatan kat india(tapi dia tolak)..tyme tuh kekecewaan aku bertambah2..

then i got an offer from matriculation..tapi aku xtau nak pegi ker tak.sebab some of seniors said it's tough. so aku pun macam xconfident..memandangkan aku xdapat UPU so aku terima tawaran masuk matrik bersama2 twin aku..

kat situla semuanya bermula..aku masih macam kat sekolah, xbelajar maen2..so kalo sapa masuk matrik mesti tau macam mana stressnya kat matrik..keja kena siap on time, sedangkan aku suka tangguh2..sampai la satu tahap aku tension sebab keja xsiap tapi dah nak kena hantar..

dari situ, aku mula ubah diri aku...xda lagi tangguh2 keja aku..kalo pagi lecture, balik aku terus wat tutor..kalau ada ja yang aku xpaham, i'll straight away ask lecturers..yg penting, jangan malu..sebab kalo kita dah paham dalam kelas, insyaallah kita xkan ada masalah..and it's true..

bukan itu ja..kalo kita dah berusaha tapi xmemohon padaNya pun xberguna..from there,aku mula buat semayang hajat.kalo sebelum ni xlarat mak aku suruh..tapi sekarang alhamdullilah..mak xsuruh pun aku buat..=)..thanks mak sebab banyak bagi ilmu2 yg beguna kat kakak..

tapi ingat satu ja, kadang kita dah berusaha tapi xdapat apa yg kita nak sebab tuhan nak uji kita sama ada kita ni seorang hamba yg taat padaNya atau bila kita susah baru nak bentang sejadah nak memohon pertolongan dariNya..

setelah bertungkus-lumus aku belajar dan berdoa akhirnya aku mendapat result yg sungguh aku xduga..xpenah terpikir kat kepala otak aku ni aku akan dapat result seperti tuh..alhamdulillah..

sekarang aku dah kat semester 6 and aku masih lagi meneruskan apa yg aku lakukan kat matrik..and alhamdulillah my result is quite good..dan aku bersyukur sangat..

so aku nak bagi sikit tips kat korang (ada ka org baca entry aku ni??hahaha)..

1. banyakkan semayang hajat..2 rakaat pun jadi la..yg penting kita ikhlas..kalo boleh buat secara konsisten(tapi aku selang gak kadang2..hehehe). aku selalu wat lepas maghrib tapi yg paling afdal tengah2 malam..

2. kalo bley mintak mak,umi,mama ker sapa2 la yg berkaitan tolong semayang hajat utk korang sama..sebab mak aku selalu wat kat aku(thanks mom)..and aku xingat la..penah dengar la..kalo korang ada adik yg belum baligh lagi mintak diorang wat sekali..sebab doa diorang insyaallah akan dimakbulkan---->tapi yg ni aku xsure...

3.before korang kuar dari rumah ka bilik ka nak pegi ker tempat peperiksaan bacalah "bismillahhi tawakkaltu 'alallah"

4.satu lagi doa yg mak aku ajar..

robbi yassir wal tu 'assir ya karim
robbi yassir wal tu 'assir ya rahman
robbi yassir wal tu 'assir ya rahim
robbi tammim bil khoir

insyaallah, tuhan akan mempermudahkan semua kerja kita

5.sebelum jawab soalan amalkan benda ni

a)membaca alfatihah
b)membaca surah alam nashrah
c)selawat keatas nabi 3x

6. lastly bila dah abis exam, teruskan membuat semayang hajat..mudah2han allah akan memberi pertolongan pada kita

so, itu ja la yg boleh aku bagi..insyaallah dengan usaha dan berdoa kepadaNya kita akan mendapat sesuatu yg kita impikan.kalo xdapat, it's mean tuhan nak menguji kita..GUD LUCK!!

"From failure, u learn. From success, not so much" - Billy Robinson


wassalam.. =)

p/s:jangan ponteng kelas..it's better late than never..:P


1 comment:

Followers