Kuching Part 3: Sarawak Cultural Village - Cat Museum

Assalamualaikum

29 September 2013 (Ahad)

Hari ni merupakan hari terakhir kami kat Kuching. So, after siap packing kami terus check out hotel dan terus ke bandar Kuching untuk bersarapan. Disebabkan roti canai kat kedai yang kami pergi sebelum ni sangat sedap, so, kami decide untuk bersarapan disitu ja. Selesai bersarapan kami terus memulakan perjalanan ke Sarawak Cultural Village yang terletak lebih kurang 35 km dari bandar kuching. Perjalanan dari bandar Kuching ke SCV mengambil masa lebih kurang 40 minit.

Disebabkan trip ni dah terlampau lama, aku pun dah tak ingat pukul berapa kitorang sampai. Maybe around pukul 10 pagi. Tiket masuk ke SCV ni RM 60 untuk dewasa dan RM 30 untuk kanak-kanak. Tapi memandangkan kitorang bawak student card, kitorang just bayar RM 15 (kalau xsalah la) ja.

Sarawak Cultural Village ni agak besar jugak. Make sure korang pakai baju dan kasut yang selesa sebab nak kena berjalan agak jauh. Dalam SCV ni ada banyak rumah-rumah tradisional suku-suku yang terdapat kat Kuching ni. So, korang boleh masuk setiap satu rumah tersebut dan melihat sendiri keadaan rumah diorang. Terdapat 11 buah rumah dekat SCV ni. Korang jugak boleh melihat hasil kerja tangan setiap kaum tersebut.

Kalau korang pegi ke rumah suku kaum Penan, korang boleh try sumpit. Tapi aku tak try la, sebab nampak sangat tak hygienic. Tapi tuh pilihan korang. Ramai jugak la yang try. Harga dia kalau tak salah aku RM 1 untuk 3 kali percubaan.

Kalau korang bernasib baik, korang jugak boleh tgk tarian suku kaum yang terdapat kat kuching ni dan jugak yang paling best korang bley tgk diorang main sape. Sape ni macam gitar, tapi sound yang terhasil dari Sape ni bagi aku sangat relaxing.

After dah habis pusing SCV kitoang pegi cafe yang terdapat kat situ sementara menunggu cultural show. Okay make sure korang datang time ada cultural show. Kalau ta salah aku, cultural show ni ada setiap hari tapi ada time dia. Diorang buat 2 kali, 11.30 pagi dan 4.00 ptg. So, kalau datang sini plan betul-betul so nanti korang takkan terlepas cultural show tuh.

After ja habis cultural show lebih kurang tengah hari macam tuh, kitorang decide untuk lunch dekat situ ja. Kalau korang keluar dari SCV tuh ada Damai Beach Resort, and ada tempat makan kat situ. Pemandangan pun boleh tahan sebab korang bley tengok laut.

So, since kitorang memang dah xda plan lain, kitorang decide nak pegi Cat Museum yang terletak kat tengah-tengah bandar Kuching. Rugi la kan datang Kuching tapi tak pegi Cat Museum. Buat peminat-peminat kucing korang bley datang sini. Tapi untuk pengetahuan korang, cat museum ni cuma ada patung-patung kucing saja, so don expect korang boleh jumpa kucing hidup. hahahhaa

Time kitorang sampai cat museum tuh mula-mula macam dah confuse. Sebab kitorang sampai dekat dewan bandaraya Kuching. Rupa-rupanya, cat museum tuh terletak dalam bangunan tuh. Tiket masuk free okay. Kecuali korang bawak kamera aku rasa kena bayar.

Since masa pun banyak lagi time tuh, kitorang decide untuk pegi jalan-jalan kat waterfront and pegi beli kek lapis. Kalau korang nak beli kek lapis, pegi ja waterfront and just naik kotak boat untuk seberang sungai tuh. Tambang cuma 50 sen. Harga kek lapis adalah serendah RM 10 and ada banyak pilihan. So memang berbaloi-baloi. Selesai memborong kek lapis kitorang just jalan-jalan sekitar waterfront.

Memandangkan flight aku pukul 8 malam, so kitorang terus straight away ke airport. Lepas serah kunci kereta sewa semua, then aku terus naik flight untuk ke KL. Overall trip ke Kuching ni menarik cuma masa sangat limited so xsempat nak pusing semua. Maybe nanti aku nak datang balik Kuching sebab banyak lagi tempat nak explore.

So, until next entry. Bye.

1. ada jugak lagi kawan aku yang berblogging.. mau ramai mcm dlu semangat la sikit nak menulis..haha

1. hahahhaa..aku pun malas nak tulis sebenarnya.gagahkan diri.

2. Borneo bagai sebuah negara yang lain.. berbeza sungguh dari semenanjung.. culture, makanan, tradisi, rumah2 traditional :D .. teringin sangat nak ke sana..

1. yup betul. banyak yang boleh explore kat borneo.