From failure, u learn. From success, not so much

Hari ni aku rasa nak tulis sangat2..memang teruja la..
mesti korang nak tau sebab apa(as usual,ada ka yg baca??).
sebenarnya hari ni result SPM diumumkan,
tapi apa kena mengena result SPM ngan aku?
adik aku yg bongsu pun dah masuk u, so
sapa lagi yg amik???

actually it's my cousin..tahun ni 2 orang cousin aku amik SPM
so, macam biasa la..aku akan mem 'busybody' call diorang..
1st aku call my first cousin.berdebar2 la plak(macam la aku yg amik SPM)..
so aku pun dengan selamba bertanya..

"siti, berapa ang dapat?"

"kak aku frust sangat"

terdengar la tangisan yg berselang seli disitu..
aku pun bertanya lagi.

"berapa ang dapat??"

dalam tangisan dia pun menjawab

"aku dapat 3A saja.."

bila terdengar apa yg telah kluar dari mulutnya..aku dapat merasa apa yg dia rasa tyme tuh..
tambahan pulak cousin aku sorang lagi mdapat 8A..aku tau dia kecewa dgn resultnya..
tapi apa yg mampu aku buat, aku just nasihat dia..and don't give up..

sedih kan??aku lagi sedih, sebab what happen to her, penah terjadi kat aku..so aku memang paham bagaimana perasaannya..ditambah pulak dengan seorang cousin aku mdapat 8A..aku pun penah menangis bila dapat result SPM..tapi disebabkan kegagalan tu la aku dikira agak berjaya sekarang..

so, bagi sapa2 yg baru mndapat result SPM tu..please...jgn la give up..jangan set mind korang yg kalo SPM xbagus, musnah la harapan korang..it's not like that..for me, SPM is just a platform..bagi yg cemerlang dalam SPM, so it's a platform for them to realize their dream..but for those who are not success, it's not the end of the world..

mula2 aku xnampak..tapi bila dah masuk matrik,dah masuk u, baru aku nampak..sebab apa aku cakap macam tu??sebab most yg aku kenal kat matrik and u, all of them do well in their SPM tapi banyak yang xberjaya bila dah ada kat u and matrik..

tapi aku bukan cakap yg dapat bagus dalam SPM akan gagal bila masuk u or matrik..it's just what i see..most of them are not doing well tyme diorang kat matrik and u..and yg berjaya kebanyakannya yg xberapa bagus dalam SPM..

so, apa buktinya??ok..aku ada 2 orang kawan tyme kat matrik..both of them got 4 flat for both sem during matriculation..guess how many A's they got??it's only 4A's..see??now both of them continued study in medic at UPM..


so,renungkan la ayat ni..

"From failure, u learn. From success, not so much"

wasssalam..

*p/s:for my cousin..don't give up..i know u will success one day..insyaallah...

No comments:

Post a Comment

Followers