Bersangka Baiklah Kepada Allah



Assalamualaikum w.b.t


Kekadang Allah takdirkan ujian dan dugaan untuk menyedarkan kembali jiwa-jiwa yang lalai dan hati yang terleka agar kembali semula kepadaNya. Adakalanya musibah itu terjadi untuk menyedarkan jiwa dan hati diatas perbuatan-perbuatan kita. Dan adakalanya juga, musibah yang menimpa hidup kita itu tanda kerinduan Allah untuk mendengar luahan hati kita lantaran sunyinya hati kita dari berdoa, meminta kepada Allah.


Allah sayangkan kita. That is something that we have to keep in our mind. What ever happen, mesti ada hikmah disebaliknya. Today, Allah tested me.  Allah baru uji sikit, aku dah sedih, dah fikir yang bukan - bukan. I thought, Allah doesn't love me. Then I read this article. I became more sad. Memang betul, musibah yang Allah turunkan tuh adalah untuk menyedarkan kita. 

And when I think it back, ujian yang Allah turunkan kat aku ni baru sikit, sedangkan ada orang yang 
Allah turunkan ujian lagi dasyat tapi mereka mampu besabar dan terus bersangka baik dengan Allah.
Mungkin selama aku lalai, bila aku senang aku lupakan Dia, and bila susah baru nak cari Dia.  :(
Tapi itu lah tanda Allah sayang pada kita. Dia nak kita tak terus alpa. Dia nak kita selalu ingat padaNya.
Dia nak kita berdoa dan merayu padaNya. Tapi kita masih lagi bersangka buruk padaNya.

So, aku kena lihat benda ni dari another perspective. Aku kena bersyukur sebab ujian Allah ni 
membuktikan yang Allah sayang pada aku. Alhamdulillah  :)



Free Image Hosting at www.ImageShack.us

1 comment:

Followers